Alles over offboarding

10-10-2022

Leestijd: 4 minuten

Op deze pagina lees je alles over offboarding: wat is het precies? Wat zijn de belangrijkste statistieken? Wat kan offboarding op voor de organisatie? Hoe pak je offboarding aan? Welke stappen moet je volgen bij het uitzetten van een medewerker? Tot slot geven we je nog wat praktische tips mee voor het verbeteren van jouw werkgeversmerk tijdens het offboardingsproces.

Wat is offboarding?

Offboarding is het proces waarbij een werknemer wordt uitgezet van een organisatie. Dit kan gebeuren door ontslag, maar ook door bijvoorbeeld reorganisatie of fusie. Het doel van offboarding is om ervoor te zorgen dat de werknemer op een professionele en respectvolle manier vertrekt, en om te voorkomen dat er problemen ontstaan met wet- en regelgeving. Een goede afhandeling van het vertrekproces is dan ook cruciaal voor beide partijen.

Beeld van persoon die weggaat, en in zijn onboarding proces zit.

Statistieken over offboarding in Nederlandse bedrijven

  • Eén op de drie bedrijven in Nederland geeft aan dat ze moeite hebben met het afhandelen van vertrekkers. Dit blijkt uit onderzoek van Randstad Employer Brand Research onder 1.000 HR-professionals

Slechts 12% geeft aan dat ze hier heel goed in zijn, terwijl ruim 30% vindt dat hun bedrijf hier slecht op scoort. Dit betekent dus dat er nog ruimte voor verbetering is als we kijken naar hoe Nederlandse bedrijven omgaan met hun ex-werknemers. Bovendien blijkt uit ditzelfde onderzoek dat 46% van de HR-professionals vindt dat er sprake is van ‘churn’ binnen hun bedrijf (een hoog verloop onder medewerkers). Dit percentage ligt hoger binnen MKB-bedrijven (51%) dan binnen multinationals (40%). Churn kan erg kostbaar zijn voor bedragen; per jaar gaat dit gemiddeld om 10% tot 15% van de totale personeelskosten.

61% geeft aan dat ze lastig terug vindbare informatie over ex-werknemers bewaren, zoals CV’s of sollicitaties. Dit is problematisch, omdat het bedrijf dan niet weet welke kennis en ervaring deze werknemers in huis hebben, en ze dus moeilijk kunnen worden teruggehaald als er een tekort aan mensen met bepaalde skills ontstaat.

Voordelen

Uit het bovenstaande blijkt al dat er veel voordelen zijn aan goed uitgevoerd offboarding, maar wat zijn deze voordelen precies? Wij zetten ze hieronder even voor je op een rij:

  • Een betere employer branding
  • Minder ‘churn’
  • Het behoud van kennis en vaardigheden
  • Een positieve werknemerservaring
  • Positieve wordt verspreid onder netwerk van ex-werknemer. Dit kan helpend zijn bij het aantrekken van nieuw talent.

Op zoek naar nieuwe medewerkers?

Ga dan aan de slag met je employer branding! Of je jouw werkgeversmerk sterk(er) wilt neerzetten of een online wervingscampagne wilt houden; de experts van WerkMet helpen je verder!

Hoe zet je offboarding in voor je werkgeversmerk?

  1. Zorg voor een duidelijk afscheidsproces
  2. Zorg dat je alle wet- en regelgeving naar aanleiding van het vertrek volgt
  3. Informeer de werknemer over alle verplichting die hij/zij nog heeft naar aanleiding van het vertrek (bijvoorbeeld uitzendbeding, non-compete clause, etc.)
  4. Alle administratie moet in orde is (contractbeëindiging, uittredingsattest, etc.)
  5. Maak een afspraak met de werknemer om te evalueren hoe het afscheid is verlopen.

Voorbeelden

Het is belangrijk dat het offboardingsproces op maat wordt gemaakt, afgestemd op de situatie en het bedrijf. Toch zijn er een aantal dingen die vaak terugkomen in een succesvol offboardingsproces: – Een goede communicatie tussen werkgever en werknemer; – Het naleven van alle wet- en regelgeving; – Een stappenplan voor het afscheid; – Een persoonlijke aanpak (afhankelijk van de grootte van het bedrijf); – Evalueren met de werknemer hoe het afscheid is verlopen.

Wat kan je doen om het proces te verbeteren?

  • Ontwikkel een offboarding-strategie: Het is belangrijk om een ​​strategie te ontwikkelen voor het offboarden van medewerkers, waarin de verschillende stappen worden beschreven.
  • Maak een offboarding-checklist: Zorg ervoor dat alle taken die nodig zijn voor offboarding worden opgenomen in een checklist. Deze checklist kan worden gebruikt als leidraad tijdens het offboardingproces.
  • Maak een tijdlijn: Stel een tijdlijn op voor het offboarden van medewerkers, zodat alle stappen op de juiste volgorde worden uitgevoerd.
  • Zorg voor documentatie: Zorg ervoor dat alle documenten en informatie die nodig zijn voor het offboarden worden verzameld en opgeslagen.
  • Geef feedback: Geef het personeel feedback over hun prestaties tijdens hun tijd bij uw organisatie.
  • Verzorg een afscheidsbijeenkomst: Plan een bijeenkomst waar uw personeel afscheid kan nemen van collega’s en leidinggevenden.
  • Neem contact op met de volgende werkgever: Als het personeel naar een andere werkgever gaat, neem dan contact op met de volgende werkgever om ervoor te zorgen dat alle documentatie en informatie die u heeft verzameld, worden overgedragen.
  • Volg de voortgang op: Volg de voortgang van het offboardingproces op, zodat u er zeker van bent dat alles op de juiste manier wordt uitgevoerd.

Randstad employer brand onderzoek

Randstad Employer Brand onderzoek is een onderzoek dat randstad uitvoert om de employer brand van bedrijven te meten. Het onderzoek richt zich op hoe werknemers en kandidaten de arbeidsmarktervaring van een bedrijf waarderen. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om te helpen bij het verbeteren van de employer branding van bedrijven, waardoor hun kans op het aantrekken van talent toeneemt. Door middel van het onderzoek worden onder andere de volgende punten gemeten: de reputatie van een bedrijf, de kwaliteit van de arbeidservaring, de kansen voor persoonlijke groei, de arbeidsomstandigheden en de betrokkenheid van het bedrijf bij zijn werknemers. Lees hier het onderzoek over employer branding in 2022

Over de auteur

Redactie Werkmet

De redactie van werkmet.nl bestaat uit een team van marketingprofessionals met veel ervaring in Employer Branding. Deze kennis bundelen we hier op werkmet.nl, zodat iedereen er gebruik van kan maken en wij je verder kunnen helpen!

Op zoek naar nieuwe medewerkers?

Ga dan aan de slag met je employer branding! Of je jouw werkgeversmerk sterk(er) wilt neerzetten of een online wervingscampagne wilt houden; de experts van WerkMet helpen je verder!