- Wat is employee engagement?
- Wat levert employee engagement op?
- Wat zijn de voordelen?
- Wat zijn voorbeelden van werknemersbetrokkenheid?
- Hoe zet je employee engagement in voor je werkgeversmerk?
- Stappenplan
Wat is employee engagement?
Employee engagement is een manier van werken waarbij werknemers zich toegewijd voelen aan hun organisatie, en zich betrokken voelen bij het bereiken van de doelstellingen ervan. Het gaat om meer dan alleen maar een baan: het is een emotionele verbinding met je werk. Wanneer je je betrekt met je werk, ben je gemotiveerd en toegewijd aan wat je doet en wil je het beste voor je bedrijf bereiken.
Wat levert employee engagement op?
Organisaties met hoge levels van werknemersbetrokkenheid rapporteren hogere levels van klantentevredenheid, productiviteit en winstgevendheid. Wanneer medewerkers zich emotioneel betrokken voelen met hun bedrijf, zijn ze meer geneigd om hard te werken om de doelstellingen van het bedrijf te behalen en klanttevredenheid te maximaliseren. Op individueel niveau leidt werknemersbetrokkenheid tot meer job satisfaction, minder verzuim en een grotere kans dat medewerkers bij hun huidige werkgever blijven.
![Een werknemer die hoge werknemersbetrokkenheid, of employee engagement toont.](https://werkmet.nl/wp-content/uploads/2023/01/DALL·E-2023-01-13-16.42.52-an-engaging-employee-in-a-lively-office-80s-abstract-style-edited.png)
Wat zijn voordelen?
Voor bedrijven betekent dit dat ze effectiever kunnen opereren, omdat alle teamleden optimaal presteren. Dit leidt tot hogere winsten, beter talentmanagement en lagere uitgaven voor training & ontwikkeling omdat er minder verloop is onder de medewerkers. Voor medewerkers betekent dit meer job satisfaction, minder verzuim en een grotere kans dat ze binnen hetzelfde bedrijf blijven werken (wat goed is voor employer branding). Employee engagement draagt dus bij aan de algemene prestaties van organisaties door middel van betere communicatie, teamwork en motivatie onder de medewerkers.
Op zoek naar nieuwe medewerkers?
Ga dan aan de slag met je employer branding! Of je jouw werkgeversmerk sterk(er) wilt neerzetten of een online wervingscampagne wilt houden; de experts van WerkMet helpen je verder!
Wat zijn voorbeelden van werknemersbetrokkenheid?
Werknemersbetrokkenheid is een belangrijk onderwerp voor elk bedrijf. Het is een bepalende factor voor het succes van het bedrijf, omdat het de productiviteit en de loyaliteit van de werknemers bevordert. Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven de betrokkenheid van hun werknemers kunnen vergroten.
Werknemersbetrokkenheid omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat werknemers zich betrokken voelen bij het bedrijf waarvoor ze werken. Het kan gaan om allerlei verschillende activiteiten, zoals het aanbieden van uitdagende projecten, het stimuleren van onderlinge samenwerking of het erkennen en belonen van goede prestaties. Hieronder staan enkele voorbeelden.
Werknemers moeten zich gewaardeerd voelen. Een bedrijf kan dit bereiken door eerlijke feedback te geven aan hun werknemers en door het belonen van goed werk. Bedrijven kunnen ook werknemersbetrokkenheid bevorderen door werknemers te laten participeren in besluitvormingsprocessen. Door hun betrokkenheid bij het bedrijf te laten groeien, kunnen werknemers zich betrokken voelen bij het bedrijf en het bedrijf helpen te groeien.
Een ander voorbeeld is het creëren van een gezonde werkomgeving. Een bedrijf kan dit bereiken door een sfeer te creëren waarin werknemers zich vrij voelen om hun ideeën en suggesties te delen. Ook kunnen bedrijven hun werknemers betrokken houden door verschillende soorten activiteiten te organiseren, zoals teambuilding-activiteiten, bedrijfsfeesten en andere evenementen, waar werknemers samen kunnen werken.
Tot slot kunnen werknemersbetrokkenheid ook worden vergroot door het aanbieden van flexibele werkuren. Flexibele werkuren stellen werknemers in staat om hun eigen agenda te bepalen, waardoor ze meer verantwoordelijkheid krijgen en zich meer betrokken voelen bij de organisatie. Het is dus duidelijk dat er verschillende manieren zijn om werknemersbetrokkenheid te vergroten.
Door deze technieken toe te passen, kunnen bedrijven hun werknemers een gevoel van waardering en betrokkenheid geven, waardoor ze productiever en loyaal zullen worden.
Hoe zet je employee engagement in voor je werkgeversmerk?
Een sterke brand is cruciaal in een markt waarin war for talent woedt. Employee engagement is hierbij een sleutelfactor: uit onderzoek blijkt namelijk steeds weer dat werknemers die zich engaged voelen bij hun bedrijf ook meer geneigd zijn dit merk te vertegenwoordigen naar buiten toe. Dus hoe kun je werknemersbetrokkenheid inzetten voor je werkgeversmerk? Door middel van interne communicatie, employer branding campagnes en social media kun je laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt en waarom mensen graag bij jou willen werken. Ook het aanbieden van interessante development opportunities en het creëren van een positieve werkomgeving spelen hierbij een cruciale rol.
Stappenplan om betrokkenheid te verbeteren
- Begin met het inventariseren van de behoeften van uw werknemers: Krijg een duidelijk beeld van wat er nodig is om hun betrokkenheid te vergroten.
- Creëer een omgeving waarin werknemers meer betrokken kunnen zijn: Geef hun ook de ruimte om hun ideeën en suggesties te delen.
- Vergroot de betrokkenheid door communicatie: Maak gebruik van verschillende communicatiekanalen om de betrokkenheid te vergroten. Denk hierbij aan het gebruik van e-mails, intranet, vergaderingen of zelfs opleidingen.
- Geef werknemers een stem: Geef werknemers de mogelijkheid om hun mening te uiten en hun ideeën te delen. Geef ze de ruimte om hun mening te uiten en maak ze bewust van hun stem in de organisatie.
- Verander de processen: Kijk kritisch naar de processen in de organisatie. Vraag uzelf af wat er verbeterd kan worden aan de processen om de betrokkenheid van werknemers te verhogen.
- Laat werknemers meedoen aan besluitvorming: Betrek werknemers bij het nemen van belangrijke beslissingen. Dit zorgt ervoor dat zij zich meer betrokken voelen bij de organisatie.
- Blijf verbeteren: Blijf nieuwe ideeën ontwikkelen en de processen verbeteren.
Randstad employer branding onderzoek
Randstad Employer Brand onderzoek is een onderzoek dat randstad uitvoert om de employer brand van bedrijven te meten. Het onderzoek richt zich op hoe werknemers en kandidaten de arbeidsmarktervaring van een bedrijf waarderen. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om te helpen bij het verbeteren van de employer branding van bedrijven, waardoor hun kans op het aantrekken van talent toeneemt. Door middel van het onderzoek worden onder andere de volgende punten gemeten: de reputatie van een bedrijf, de kwaliteit van de arbeidservaring, de kansen voor persoonlijke groei, de arbeidsomstandigheden en de betrokkenheid van het bedrijf bij zijn werknemers. Lees hier het onderzoek over employer branding in 2022
Wat zijn de belangrijkste statistieken over employee engagement?
Uit onderzoek blijkt dat:
- Bedrijven die in de top 20% staan op het gebied van employee engagement 9% hogere winstmarges realiseren dan bedrijven in de laagste 20%. (Gallup)
- Wanneer teams emotioneel geëngageerd zijn in hun teamdoelstelling, presteren ze 21% beter dan teams die niet geëngageerd zijn. (BlessingWhite)
- Teams die bovengemiddeld geëngageerd zijn in hun teamdoelstelling presteren 28% hoger op customer service ratings.(BlessingWhite)
- Medewerkers die bovengemiddeld geëngageerd zijn rapporteren 56% minder symptomen of fysieke pijn.
- Hoog gemotiveerde medewerker produceren 12% meer output. (Hay Group)