Alles over jouw employer branding strategie

09-11-2022

Leestijd: 5 minuten

In een wereld waar de war for talent harder woedt dan ooit, is het belang van een goede employer branding strategie niet te onderschatten. Een sterke employer brand zorgt ervoor dat je aantrekkelijker bent voor de beste kandidaten en je huidige werknemers langer bij je blijven. Een goede employer branding strategie zal jou daarbij helpen.

Wat is het belang van een goede employer branding strategie?

De laatste jaren is het belang van employer branding steeds meer toegenomen. Organisaties zijn zich steeds meer bewust van het belang van een goede employer branding strategie. Dit komt mede door de toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt. Een goede employer branding strategie kan ervoor zorgen dat een organisatie aantrekkelijker wordt voor talent. Dit kan leiden tot een vermindering van werving- en selectiekosten, een verlaging van het verloop en een toename van het engagement van het personeel.

Een sterke employer brand begint met een goede strategie. Hiervoor is het belangrijk om eerst te bepalen welke doelgroep je wilt aanspreken en welke boodschap je wilt overbrengen. Vervolgens moet je bepalen welke activiteiten je gaat ondernemen om deze doelgroep te bereiken en welke middelen je hiervoor in gaat zetten.

Tot slot is het belangrijk om te meten welke effectiviteit je activiteiten hebben gehad en om hieruit te leren voor de toekomst. Een goede employer branding strategie is dus cruciaal in de strijd om de beste kandidaten. Bedrijven die investeren in hun employer brand, zullen hier op termijn flink van gaan profiteren.

Op zoek naar nieuwe medewerkers?

Ga dan aan de slag met je employer branding! Of je jouw werkgeversmerk sterk(er) wilt neerzetten of een online wervingscampagne wilt houden; de experts van WerkMet helpen je verder!

Waar bestaan strategieën uit?

Een sterke employer brand strategie heeft drie pijlers:

  1. Een uniek verhaal
  2. Een sterke online aanwezigheid
  3. Een aantrekkelijke werkomgeving

Om een sterke employer brand te hebben, is het belangrijk dat je een uniek verhaal hebt. Je moet kandidaten vertellen waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen in plaats van voor een ander bedrijf. Vertel hen over jouw bedrijfscultuur, jouw waarden en wat je uniek maakt. Je wilt kandidaten inspireren om voor jouw bedrijf te werken.

Een andere belangrijke pijler van een sterke employer brand strategie is een sterke online aanwezigheid. Je moet ervoor zorgen dat je website up-to-date is en dat je social media-kanalen actief worden gebruikt. Zorg ervoor dat kandidaten jouw bedrijf kunnen vinden online en lees reviews over jouw bedrijf. Het is ook belangrijk dat je een goede carrièrepagina hebt die kandidaten vertelt wat er bij jouw bedrijf te doen is en hoe ze zich kunnen solliciteren.

De laatste pijler van een sterke employer brand is een aantrekkelijke werkomgeving. Zorg ervoor dat je medewerkers tevreden zijn met hun werk en hun werkomgeving. Dit kan door goede arbeidsvoorwaarden te bieden, maar ook door investeren in de ontwikkeling van je medewerkers. Als je medewerkers gelukkig zijn, zullen ze dit uitstralen naar buiten toe en zullen ze anderen enthousiasmeren om ook bij jouw bedrijf te gaan werken.

Een productief kantoor waar een goede employer branding strategie wordt toegepast

Wat leveren goede employer brand strategieën op?

Goede employer branding strategieën leveren een aantal voordelen op voor bedrijven. Ten eerste zorgen ze ervoor dat het bedrijf beter zichtbaar wordt bij potentiële werknemers. Dit kan ertoe leiden dat er meer sollicitaties binnenkomen, waardoor er meer keus is uit kandidaten. Daarnaast kunnen goede strategieën ervoor zorgen dat de kosten voor werving en selectie omlaag gaan. Dit komt omdat er minder mensen hoeven te worden benaderd en er minder tijd en geld nodig is om de juiste persoon te vinden. Tot slot kan een sterke employer brand ervoor zorgen dat werknemers langer bij het bedrijf blijven, waardoor er minder kosten zijn voor opleiding en training van nieuwe medewerkers.

Wat is de toekomst van employer branding strategieën

De toekomst van employer branding strategieën ligt in het personaliseren van de aanpak. Organisaties zullen steeds meer gebruik moeten maken van data om te bepalen welke employer branding activiteiten het meeste effect hebben. Daarnaast zullen employer branding strategieën steeds meer op maat gemaakt worden. Dit is nodig omdat de behoeften van werknemers steeds meer verschillen.

Stappenplan

  1. Begin met het definiëren van je doelen. Waarom wil je een employer branding strategie? Wat wil je bereiken?
  2. Bepaal je doelgroep. Wie zijn je belangrijkste doelgroepen?
  3. Onderzoek hoe je doelgroep denkt over werken bij jouw bedrijf. Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn hun drijfveren?
  4. Stel een employer value proposition (EVP) op. Wat maakt werken bij jouw bedrijf uniek? Wat zijn de voordelen?
  5. Communiceer je EVP op een consistente en aantrekkelijke manier. Zorg ervoor dat alle medewerkers het verhaal achter jouw bedrijf kennen en er trots op zijn.
  6. Zorg ervoor dat potentiële werknemers jouw bedrijf kennen en de EVP aantrekkelijk vinden. Gebruik social media, content marketing en andere online kanalen om te zorgen dat je zichtbaar bent bij je doelgroep.
  7. Evalueer regelmatig hoe het gaat met je employer branding strategie. Stel vast of je doelen behaald worden en pas je aan waar nodig.

Randstad employer branding onderzoek

Randstad Employer Brand onderzoek is een onderzoek dat randstad uitvoert om de employer brand van bedrijven te meten. Het onderzoek richt zich op hoe werknemers en kandidaten de arbeidsmarktervaring van een bedrijf waarderen. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om te helpen bij het verbeteren van de employer branding van bedrijven, waardoor hun kans op het aantrekken van talent toeneemt. Door middel van het onderzoek worden onder andere de volgende punten gemeten: de reputatie van een bedrijf, de kwaliteit van de arbeidservaring, de kansen voor persoonlijke groei, de arbeidsomstandigheden en de betrokkenheid van het bedrijf bij zijn werknemers. Lees hier het onderzoek over employer branding in 2022

Over de auteur

Redactie Werkmet

De redactie van werkmet.nl bestaat uit een team van marketingprofessionals met veel ervaring in Employer Branding. Deze kennis bundelen we hier op werkmet.nl, zodat iedereen er gebruik van kan maken en wij je verder kunnen helpen!

Op zoek naar nieuwe medewerkers?

Ga dan aan de slag met je employer branding! Of je jouw werkgeversmerk sterk(er) wilt neerzetten of een online wervingscampagne wilt houden; de experts van WerkMet helpen je verder!