- wat is employer branding?
- wat levert employer branding op?
- wat zijn de belangrijkste statistieken over werkgeversmerk?
- wat zijn de voordelen van employer branding?
- stappenplan om te bouwen aan je werkgeversmerk
- hoe gebruik je employer branding voor je werkgeversmerk?
- wat zijn gerelateerde onderwerpen aan employer branding?
Wat is employer branding?
Employer branding staat voor het imago van een werkgever op de arbeidsmarkt. Het is de beleving en waardering die kandidaten en werknemers hebben van hun werkgever. Het begint met de vraag: waarom zou iemand voor ons willen werken?
De reputatie van een werkgever is sterk bepalend voor de aantrekkelijkheid ervan op de arbeidsmarkt. In een wereld waarin kennis en talent steeds vaker doorslaggevend zijn, is het verwerven en behouden van goed talent steeds belangrijker.
Een goede employer branding maakt het voor werkgevers makkelijker om aantrekkelijke kandidaten aan te trekken én te behouden. Het zorgt voor een kleinere kans op verloop onder het huidige personeel en geeft daarnaast ook nog eens een imagoboost.
Talenten zullen zich eerder aangesproken voelen door werkgevers met een goed werkgeversimago en zijn hierdoor ook sneller geneigd om voor die werkgever te gaan werken. Dit alles leidt uiteindelijk tot een betere bedrijfsvoering, hogere winst en tevredenheid onder de werknemers.
Wat levert employer branding op?
De voordelen van een goede employer branding zijn voor zowel werkgevers als werknemers aanzienlijk. Werknemers die zich goed voelen bij hun werkgever zijn:
- gemotiveerder
- productiever
- minder vaak ziek
Dit leidt in organisaties tot:
- minder verloop
- lagere kosten voor nieuw personeel
- hogere winst
Doordat deze organisaties aantrekkelijker zijn voor nieuw talent, hebben ze ook een streepje voor bij het werven van nieuw personeel. Dit alles leidt uiteindelijk tot een hogere tevredenheid onder het personeel, wat weer terug te zien is in de resultaten van de organisatie.
![Bedrijf dat employer branding toepast in hun beleid](https://werkmet.nl/wp-content/uploads/2023/02/image-7-1024x1008.png)
Wat zijn de belangrijkste statistieken over het werkgeversmerk
De volgende statistieken tonen het belang van employer branding:
- 85% van de werknemers zegt dat het werkgevers label een belangrijke rol speelt bij het maken van een carrièrekeuze.
- 50% van de werknemers is van plan hun huidige baan te verlaten vanwege het gebrek aan employer branding.
- 78% van de sollicitanten kiest een bedrijf om te solliciteren op basis van het werkgevers label.
- 83% van de werknemers zegt dat het werkgevers label invloed had op hun huidige carrièrekeuze.
Op zoek naar nieuwe medewerkers?
Ga dan aan de slag met je employer branding! Of je jouw werkgeversmerk sterk(er) wilt neerzetten of een online wervingscampagne wilt houden; de experts van WerkMet helpen je verder!
Wat zijn de voordelen van employer branding?
Employer branding heeft zowel voor werkgevers als werknemers tal van voordelen. Werkgevers merken met name dat ze gemakkelijker aantrekkelijk personeel kunnen aantrekken én behouden. Dit komt door het feit dat een goed werkgeversimago de organisatie een streepje voor geeft op de arbeidsmarkt.
Kandidaten kiezen namelijk steeds vaker voor een werkgever met een goede reputatie en een prettige werksfeer. Dit alles leidt uiteindelijk tot een betere bedrijfsvoering, hogere winst en tevredenheid onder de werknemers.
Stappenplan om te bouwen aan je werkgeversmerk
Om een goed imago op te zetten, kun je de volgende negen stappen ondernemen:
- Zet je doelen vast: wat wil je bereiken met je werkgeversmerk?
- Stel je doelgroep vast: wie moet je aanspreken met je werkgeversmerk?
- Bepaal je boodschap: wat wil je met employer branding overbrengen?
- Creëer een identiteit: how will you be remembered?
- Zorg voor een consistente uitstraling: alle communicatie moet dezelfde boodschap uitdragen.
- Zorg voor een fijne werksfeer: een prettige werksfeer is een belangrijk aspect van employer branding.
- Wees actief op social media: social media is een belangrijk kanaal voor employer branding.
- Houd je employer branding acties bij: je werkgeversmerk moet niet stil blijven staan, maar meebewegen met de tijd.
- Evalueer je resultaten: het is belangrijk om te kijken of je doelen zijn behaald.
Hoe gebruik je employer branding voor je werkgeversmerk?
Employer branding is een belangrijk onderdeel van het werkgeversmerk. Je werkgeversmerk is het beeld dat kandidaten en werknemers hebben van je werkgever. Het is belangrijk om hier een heldere visie op te hebben, zodat je weet wat je wilt overbrengen.
Wat zijn gerelateerde onderwerpen aan employer branding?
Veel onderwerpen zijn gerelateerd aan employer branding. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Employee experience
Employee experience is de kennis die je opdoet door iets te doen. Het geeft je inzicht in wat werkt en wat niet, en het helpt je beter te worden in je vak. In elke baan leer je iets nieuws, dus hoe meer banen je hebt, hoe meer ervaring je opdoet. Ervaring is belangrijk omdat het een bewijs van toewijding en vaardigheden is.
Wanneer sollicitanten ervoor kiezen om bij een bedrijf te blijven werken voor langere tijd, toont dit aan dat ze geloven in de visie van het bedrijf en bereid zijn hun tijd en energie eraan te besteden om succesvol te zijn. Dit soort loyaliteit kan moeilijk te vinden zijn bij mensen met weinig werknemerschap of relevante werkervaring. Bedrijven willen graag mensen inhuren met (aantoonbare) relevante werkervaring
Employability
Employability wordt vaak gedefinieerd als het vermogen van een werknemer om aan de eisen van zijn of haar huidige of toekomstige baan te voldoen. In andere woorden, het is het vermogen van iemand om in dienst te blijven en te groeien binnen een organisatie.
Employability levert vooral op voor de werknemer zelf. Het vergroot de kans dat je in dienst blijft en dat je doorgroeit binnen een organisatie. Daarnaast levert het ook op voor de werkgever. Een werknemer die employable is, is een waardevolle aanwinst voor een bedrijf. Het vergroot de kans dat een bedrijf succesvol is en dat het blijft bestaan.
Talentmanagement
Talentmanagement is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf. Het is een proces waarbij bedrijven hun werknemers selecteren, ontwikkelen en behouden die het meeste talent hebben. Talentmanagement helpt bedrijven om te focussen op het vinden en behouden van de beste werknemers. Dit proces is belangrijk omdat het bedrijven helpt om te groeien en te blijven slagen.
Talentmanagement omvat vele verschillende facetten, zoals het identificeren van toptalent, het aantrekken van de beste kandidaten, het ontwikkelen van werknemers en het behouden van toptalent. Het is belangrijk om een goed talentmanagementplan te hebben om ervoor te zorgen dat je het meeste uit jouw werknemers haalt. Een goed talentmanagementplan zal helpen bij het aantrekken van de beste kandidaten, het ontwikkelen van werknemers en het behouden van toptalent.
Er zijn vele verschillende manieren waarop bedrijven kunnen gaan over het aantrekken van de beste kandidaten. Sommige bedrijven houden assessment centers, andere bedrijven gebruiken headhunters of werven via sociale media. Het is belangrijk om te weten wat voor soort kandidaat je zoekt voordat je begint met het aantrekken van kandidaten. Je moet ook weten hoe je kandidaten kunt selecteren die het beste bij jouw bedrijf passen.
Randstad employer branding onderzoek
Randstad Employer Brand onderzoek is een onderzoek dat randstad uitvoert om de employer brand van bedrijven te meten. Het onderzoek richt zich op hoe werknemers en kandidaten de arbeidsmarktervaring van een bedrijf waarderen. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om te helpen bij het verbeteren van de employer branding van bedrijven, waardoor hun kans op het aantrekken van talent toeneemt. Door middel van het onderzoek worden onder andere de volgende punten gemeten: de reputatie van een bedrijf, de kwaliteit van de arbeidservaring, de kansen voor persoonlijke groei, de arbeidsomstandigheden en de betrokkenheid van het bedrijf bij zijn werknemers. Lees hier het onderzoek over employer branding in 2022